Jag skulle säga att jazz är mitt eget språk.

Jazzens ursprung förklaras.

Det finns inga intressekonflikter i Alexander Hunters position som universitetsprofessor, och de har inte avslöjat några relevanta band utöver sin akademiska tjänst.

“Jazz” har funnits i mer än ett sekel, och det är uppenbart att termen betyder något annorlunda för olika individer. En mycket distinkt musikstil kan vara konnoterad beroende på högtalaren, eller så kan den inte antyda något alls.

Som man kan förvänta sig av en musikstil som kom ur en befolkning som var både marginaliserad och utnyttjad, är jazzens tidiga historia fläckig, oprecis och omtvistad. Från marginalen av den amerikanska kulturen utvecklades jazzen till en av 1900-talets mest kraftfulla och bestående musikaliska rörelser.

När New Orleans grundades i slutet av 1800-talet var det en av de mest kosmopolitiska städerna i USA. Musikstilar influerade av både västafrikanska och europeiska influenser började växa fram i den staden. Instrument för militärband som hade övergivits i pantbanker under det amerikanska inbördeskriget användes av musikerna.

“King of Ragtime” Scott Joplin populariserade en musikstil som använde taggiga (eller “trasiga”) rytmer, inklusive habaneran, som fördes från Kuba till USA.

WC Handy, känd som “Fader of the Blues”, reste till delstaten Mississippi och samlade och släppte traditionella folksånger där han inkorporerade delar av den nu standardiserade “blues”-genren.

Rolls of Jelly Som ett resultat av förbättrade inspelningsmöjligheter hjälpte Morton till att popularisera New Orleans-soundet, som han påstod ha sitt ursprung 1902. Ny musik hade redan nått Chicago när han spelade in sin Black Bottom Stomp 1926.

Morton Jelly Roll. Erkännande-Dela Lika

Detta sammanföll med den stora migrationen, där mer än en miljon afroamerikaner flyttade från landsbygden i söder till stora städer mellan 1910 och 1930. Storyville lades ner 1917.

Jazz nådde en tidigare ofattbar mängd svarta och icke-svarta lyssnare som ett resultat av denna massrörelse och tillkomsten av inspelningsteknik och förbud.

Vid denna period var Louis Armstrong den mest populära jazzmusikern. Han revolutionerade sättet som jazzmusiker uppträder och skiftade från en multiinstrumental grupp till en solist-plus-ensemblestil.

Kombinationer av Swing Era (små, solist-plus-ensembleband av Armstrong och andra) ersattes mestadels av massiva, 18-medlemmar stora band under denna tidsperiod, som är känd som “Swing Era”.

Swing var enastående under denna era, där Duke Ellington hyllades som den största jazzkompositören genom tiderna, liksom Count Basie, Woody Herman, Artie Shaw och Glenn MILLER, Tommy Dorsey och Benny Goodman.

Inspelningsförbudet och Bebop

Under det tidiga 1940-talet fanns det en spricka inom jazzen som hade en djupgående inverkan på populärmusiken. Flera svarta spelare ogillade framgångarna med vita band och återvände till den virtuosa combo-miljön, ledd av Charlie Parker och Dizzy Gillespie.

Till skillnad från allt som hade kommit tidigare var “Bebop” snabbare och mer komplex. Istället för att trängas runt dansgolven började jazzfans samlas i svagt upplysta klubbar för att ta in musiken. Jazz höll på att utvecklas till en form av konstmusik på den tiden.

Musicians Union i USA införde ett förbud mot nya kommersiella inspelningar som ett resultat av en tvist om royalties under de första åren av beboppen.

Ella Fitzgerald föddes i november 1946. William P. Gottlieb var fotografen. Erkännande-Dela Lika

Endast ett fåtal instrumentalister fick spela in nytt material i mer än ett år med början i augusti 1942. (sångare ansågs, ganska humoristiskt, inte som musiker, och var undantagna från förbudet).

Av någon anledning kom skivbolagen på idén att spela in populära låtar med bara sångarnas röster (därav termen “a capella”), ungefär som en pre-Pitch Perfect Frank Sinatra.

Nära dig, 1943, av Frank Sinatra.

Sångare med storband ansågs förr vara unika solister och sjöng bara en strof eller två mitt i en sång. Det var dock trombonsolot av Tommy Dorsey, inte Sinatras sång, som stack ut. Popmusiken har inte blickat tillbaka sedan förbudet, då lyssnarna blev vana vid att sjunga.

Denna tidiga 1940-talsbrytning mellan jazz som konstmusik och populärmusik med ett vokalt fokus är när jazzens historia tar konstgrenen (den andra förvandlas till Rock and Rolls historia under de efterföljande 10 åren eller så).

Från Cool Jazz till Hard Bop.

Det är vanligt att jazzmusiker byter genre ofta. Det sena 1940-talets nya västkustscen uppstod som en reaktion mot den intrikata och snabba bebop-stilen. Mer betoning på ensemblespel och mindre betoning på solo var kännetecken för “Cool Jazz”.

Förutom Miles Davis är några av de mest anmärkningsvärda namnen inom jazzen Chet Baker, Dave Brubeck, Bill Evans (ingen relation), Gil Evans (ingen relation), Gerry Mulligan, Stan Getz ochäven Gil Evans (ingen släkt).

Stan Getz, den store jazzmusikern. Erkännande-Dela Lika

Hard bop, som blandar bebop-tekniker med R&B, Gospel och Blues-element, är nu allmänt accepterad som den vanligaste typen av jazz som utövas och lärs ut i världen idag.

Miles Davis började utforska med den andra logiska ytterligheten 1958, när bebop hade fört ackordförlopp och virtuositet till sin gräns. En färdighet som kallas “running the changes” hade utvecklats av jazzartister sedan bebopmusikens dagar före Bebop.

De flesta låtar använder samma fyra ackordsförlopp (I V VI IV) och samma improviserade melodier (licks) kan användas över många olika låtar, precis som de YouTube-videor som kombinerar dussintals poplåtar som använder samma fyra ackord. Vissa musiker var trötta på denna ganska mekaniska metod att improvisera och kom på en egen lösning.

Rymd, melodi och free jazz

I fallet med bebop, vad skulle hända om det maximala antalet ackordbyten användes? Milestones (1958) av Miles Davis består bara av två ackord.

För att främja melodisk improvisation tog Davis bort “kryckorna” av komplicerade ackordbyten. Denna “Modal Jazz” markerade en betydande förändring i solisttekniken och uppmuntrade soloarymden.

För att få en känsla av hur långt Davis har kommit som soloartist, lyssna på inspelningarna han spelade in med Charlie Parker ett decennium innan So What.

Archie Shepp, med tillstånd av Wikimedia.

Nya tekniker och koncept från det klassiska avantgardet i kombination med fokus på rymd och melodi bidrog till att ge upphov till avantgardejazz. För att uppmuntra artister att uttrycka sig utan att begränsas av västerländska harmoniska och melodiska normer, avskaffade Ornette Coleman användningen av ackord i sitt album från 1959, The Shape of Jazz to Come

Som ett resultat av detta utvecklades ett brett utbud av frijazzgenrer runt om i världen (särskilt i kölvattnet av John Coltranes avgång från Davis).

Förutom deras delade härkomst och deras liknande intresse för ljud, hade dessa två grupper lite gemensamt, annat från deras delade släktforskning och den fria interaktionen mellan musiker.

Coltrane 2006, året hon dog. Erkännande-Dela Lika

Jazzspelare anammade snabbt nya ljud och stilar, som funk och elektroniska instrument, med början 1968 med Miles Davis Filles de Kilamanjaro.

Popmusik var en del av jazzen när den utvecklades under 1970- och 1980-talen; tänk på David Bowies Young Americans (1975), till exempel.

Bebop-pionjärer etablerade en terminologi för att diskutera jazz i den akademiska världen idag (jazzteori, gehör för jazz, jazzpianolektion, etc.). Jazz, liksom all annan musik, måste regleras och standardiseras innan den kunde studeras och integreras i utbildningen.

För en jazzmusikforskare kan termen “jazz” betyda ett levande, andas arv som inkluderar hundratals musiker från hela världen, såväl som lokala folk- och populära traditioner, som blandas samman.

Andrews Sisters och den fruktade Boogie Woogie Bugle Boy kommer dock alltid att representera jazz för min mormor.

Kategori:

Senaste inläggen:

01

Amsterdam

Lorem ipsum dolor sit amet, consec tetur adipiscing elit. Maece males mas porttitor lectus cursus nec. Ut pharetra metus nec lobortis imperdiet pharetra fermentum.